Foto: Shutterstock

Reklama na greenu: Odkud do golfu tečou obří peníze

Oproti ostatním sportům je to tak nějak decentnější. Golfisté nemají loga přes celý hrudník či záda, značku výrobce si přečtete jaksi mimoděk jen v detailu. I přesto jsou příjmy golfu z „pronájmu reklamních ploch“ srovnatelné s největšími sportovními konkurenty. Proč?

Důvodem je cílová skupina. Zatímco LeBrona Jamese nebo Lionela Messiho obdivují stamiliony fanoušků, velká část z nich má hluboko do kapsy. Naproti tomu, pokud dokážete ocenit umění Roryho McIllroye nebo Phila Mickelsona, lze předpokládat, že úplným ekonomickým nedostatkem s největší pravděpodobností netrpíte. A právě tato logická úvaha pak z golfu dělá sport, který, minimálně ve své profesionální formě, přitahuje peníze.

Kšiltovkami to začalo

Nebylo tomu tak vždy. Začalo to pouhou padesátidolarovkou za logo na kšiltovce někdy v 60. letech (americký výrobce domácích spotřebičů Amana nabídl několika hráčům padesátidolarovku za nošení kšiltovky s jejich logem ‒ stále jsou občas k zakoupení na eBayi), sponzoring golfu nicméně ušel obrovský kus cesty a v současnosti patří golfisté mezi nejhodnotnější „billboardy“.

Na 45 milionů dolarů si loni přišel nejlépe vydělávající golfista světa Tiger Woods, Philem Mickelsonem (40 mil.) a Rory McIllroyem (38 mil.). Tyto výsledky jsou přitom jistým ústupem ze slávy. Ještě v půli této dekády měl golf mezi top 10 nejlépe placených sportovců světa (loni byl 10. basketbalista Kevin Durant s 65 mil.) hned čtyři reprezentanty. I tak ale image sportu gentlemanů a bonitní základna fanoušků těm nejlepším zajišťuje lukrativní kontrakty na desítky milionů dolarů ročně a i průměrní hráči Tour si za sezónu mohou přijít na statisíce dolarů. Na rozdíl od golfistek, které jsou, pokud jde o finance a reklamu, opravdu chudými příbuznými.

Co generuje největší peníze? Krátká odpověď zní: tradiční „plochy“. Kšiltovka, náprsní kapsička, límeček košile, pravý rukáv. Zadavateli jsou především výrobci golfového příslušenství, v poslední době opravdu tvrdě a draze soupeřící o místo na slunci, respektive před kamerou na posledních jamkách nedělního kola.

Superhvězdy se pak dokážou prodat i za hranice golfu. Nejlépe vydělávající Mickelson má v portfoliu třeba Rolex, Exxon Mobile, Barclays nebo třeba farmaceuty z Amgenu, jejichž lékem Enbrel léčil před lety artritidu. Právě tato „uvěřitelnost“ ‒ kdy Mickelson opravdu působí, že dané produkty používá ‒ je jeho hlavním kouzlem. Výsledkově to totiž v posledních letech za moc nestojí, poslední turnaj na Tour Lefty vyhrál v roce 2013 a jeho příjmy z reklamy porážejí ty z greenů a farwayí sedmnáctkrát. Podobné poměry jsou mimochodem mezi špičkou v posledních letech normální, u hráčů top 50 tvořily loni prize money jen třetinu celkových příjmů. Jak spočítala jedna odborná studie, každý hráč na PGA Tour si každým jedním odpalem míčku přijde na zhruba jedenáct set dolarů, další dvě tisícovky má v průměru od svých reklamních partnerů.

Ženy jsou levnější

Mnohem dál k těmto štědrým finančním vodám mají ženy. Ty jsou bity jak na „odměně za úder“, na LPGA ona odměna dosahuje „pouhých“ 274 USD, po éře globálně známých značek jako byla Annika Sorenstam, Michelle Wie a Lorena Ochoa, které si na vrcholu své hry na účet ročně připisovaly i díky štědrým sponzorským smlouvám osmimístné částky, chybí ženskému golfu široké veřejnosti známá tvář, která by táhla alespoň část pozornosti davů a s tím i sponzory.

Pokles zájmu a s ním spojený tenčí proud objemu sponzorských financí nicméně trápí golf jako celek. Po konci dominantní éry Tigera Woodse chybí golfu jasné tváře, globálně se zpomaluje přítok nových golfistů do klubu, firmy vyrábějící golfové vybavení z výše zmíněných důvodů dlouhodobě neprosperují a snaží se spíše svých golfových aktivit zbavit. Ani proměna klimatu a rostoucí náklady na zavlažování nenaznačují brzký obrat v trendu. Experti zabývající se ekonomikou golfu nicméně tvrdí, že tento sport dlouhodobě funguje v cyklech a s nástupem další marketingově využitelné tváře, která bude elektrizovat davy, přítok financí opětovně zesílí. Do té doby musí golfisté přežít. Ti nejlepší na to přežití vydělávají desítky milionů dolarů ročně.

Reklama

Líbil se Vám článek?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

PřihlaSte se k odběru našeho newsletteru