Foto: Depositphotos

Nejen golfem živ je člověk, tedy nejen jeho přímým tréninkem se golfista zlepšuje. I řada dalších sportů může aspirujícímu golfistovi přinést do jeho hry a vývoje benefity. Doplňkových sportů často doporučovaných řadou trenérů i oficiálních golfových webů je překvapivě velké množství. HrejGolf.cz vám přináší několik návrhů, za jakým sportem vyrazit, když si chcete na jednu stranu odpočinout od bagu a holí a na stranu druhou stále zlepšovat svou hru.

Seznam prvních čtyř je inspirovaný Americkou juniorskou golfovou asociací.

Tenis

Ivan Lendl měl po skončení tenisové kariéry v golfu velké ambice, Petr Korda ze svých dvou dcer udělal špičkové golfistky. I na úzkém profilu českých tenisových osobností minulosti je vidět, že tenis a golf se takříkajíc můžou. Pro golfistu je na tenisu úžasné jeho dlouhodobé budování švihu, které u forehandu zapojuje stejné svaly jako při golfovém odpalu, při backhandu zase nabízí pomyslné kompenzační cvičení proti jejich přetěžování. Golfoví trenéři doporučují raketě se rozhodně nevyhýbat a snažit se každý míček udeřit s maximální intenzitou. Jedinou výjimkou v tomto doporučení je tenisové podání. Tady pozor! Servis je úplně jiný pohyb, který páteř „deformuje“ mimo golfové potřeby. Pokud by se tedy ‒ především mladší ‒ hráči realizovali intenzivně na obou polích, experti doporučují směrem ke golfu vyrovnávací cviky.

Baseball, softball, kriket

Tyhle záležitosti se v Česku hledají obtížně, pokud k těmto sportům máte přístup, opět se jich rozhodně nebojte. Všechny tři nabízejí skvělé švihové cvičení. Jak jsme ostatně psali minulý týden, právě bývalý baseballový profesionál Lou Kerlow je díky trefě z roku 1961 majitelem nejdelšího profesionálního hole-in-one, když míček dostal do jamky jedním úderem na vzdálenost 427 yardů. Baseballový švih, ve kterém hráč dlouhodobě trénuje koordinaci oči-ruce a zapojuje nohy i trup do snahy o co nejrychlejší pohyb horní poloviny těla, prostě nemůže tréninkově neprospět.

Lední či pozemní hokej, lakros

„Hokejka“ a maximální koordinace pohybů horní poloviny těla ve snaze dopracovat se k výsledku. Jak by tyto sporty mohly být pro golfistu nevhodné. V podstatě se dá použít tradiční „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Pokud zvládnete na ledě poslat golf na správnou adresu ve stresovém momentu, kdy se na vás řítí stokilový obránce, pak nějaký golfový odpal i třeba o neobvykle velkou sázkou bude v podstatě sranda.

Jízda na kajaku

Horní část trupu a střed těla zapojený do komplexního rotačního pravidelného pohybu? Co chcete pro golf vlastně víc? Klíčové svaly, které skrze pádlo posouvají vaši loď po nebo proti proudu jsou stejné, jako ty, které posílají míček po nebo proti větru. Na kajaku je v podstatě z perspektivy golfového odpalu ideálním způsobem zatěžujete statickým a zároveň bezpečným pohybem. Jako posilování nebo balanční záležitost v podstatě ideál.

A ještě přidáme tři další tipy od PGA:

Kulečník

Nu, pravda, záda to nepotěší, pokud si užijete i společenský aspekt této hospodské/barové hry, váš nutriční specialista vás nepochválí, ale jako psychologický trénink odolnosti vůči stresu plus jako strategická příprava by to vaše golfová hra měla ocenit. Co se týká mentální podobnosti, jsou tyto hry golfu asi nejblíž. Soustředěním na jeden další “sekundový” pohyb i domýšlení konsekvencí vašich herních plánů na další vývoj hry, to všechno mají golf a pool, snooker nebo billiard společné.

Lukostřelba

Další psychologický trénink a pokud jde o orientaci na jeden konkrétní cíl, lukostřelba nemá srovnatelného konkurenta. Taktéž ‒ stejně jako golf ‒ vyžaduje obří klid a maximální soustředění na jeden moment. A ani posilování paží, zápěsti či úchopu směrem ke golfu není úplně bezpředmětné.

Běh, plavání

Na posledním místě, byť tím rozhodně nechceme říci, že jsou nejméně významné, uvádíme běh a plavání. Jako obecně posilovací cvičení, balancující zátěž do méně namáhaných tělesných partií, stejně jako uvolnění pro golfem namáhanou psychiku. Pokud si párkrát týdně půjdete zaběhat, nebo skočíte do bazénu, neděláte určitě nic vaší golfové hře nelibého.

Rory McIlroy si urval achilovku při fotbale, Paul Casey a Miguel Angel Jimenez se „zrakvili“ při lyžování (na které mimochodem přísahá řada golfistů), Adam Scott zase nedá dopustit na surfing. Těch sportů, které lze zapojit do golfového tréninku, je v podstatě nepočítaně. Náš výčet zahrnuje ty profesionálními trenéry a golfovými organizacemi nejdoporučovanější a v nějakém aspektu asi i golfu nejpodobnější, na druhou stranu z každé sportovní aktivity lze zřejmě vydestilovat něco, co později na greenu upotřebíte. Ať už běháte, plavete nebo třeba jezdíte na kole, všechno v golfu můžete jednou najít. Vzhůru do toho!

Reklama

Líbil se Vám článek?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

PřihlaSte se k odběru našeho newsletteru