Foto: Pixabay

Rádi byste postavili vlastní golfové hřiště? Levné to rozhodně nebude

PRAHA Rozjezd nové golfové sezóny je v tuzemsku pomalu na dohled. A hodně lidí třeba uvažuje o tom, že by možná zkusili postavit si nějaké vlastní golfové hřiště. Kolik to ale může stát? Redakce HrejGolf proto udělala malou sondu do toho, jakou sumu investor musí mít na to, aby si sen splnil.

Golfová veřejnost, majitelé a provozovatelé hřišť, ale i zájemci o ta nová se shodnou na jednom: Zlaté časy, kdy na území České republiky rostlo jedno golfové hřiště za druhým, doslova jako houby po dešti, už jsou dávno pryč. Jenže to má své plus – nedostatek zakázek může totiž nakonec výstavbu zlevnit. Platí totiž ekonomická poučka o tom, že když není poptávka, můžete dostat levnější faktury za stavební práce . „Golfová hřiště jsme sice zatím nestavěli, ale lze říci, že kvalitní devítijamkové hřiště na pětadvaceti až třiceti hektarech rozlohy u nás stojí patnáct až 42 milionů korun,” řekl HrejGolf ​​​Vojtěch Kostiha, tiskový mluvčí přední české stavební společnosti Metrostav.

Ok, řeknete si, co všechno to ale pokrývá? Každý přece slyšel, že něco stojí stavba, něco stojí design… „Jedná se o cenu bez doprovodných staveb, jako jsou klubovny, parkoviště, komunikace, tedy čistě jen za plnohodnotné hřiště. Celkem může cena za golfové hřiště dosáhnout i stamilionových a samozřejmě vyšších částek,“ odpověděl na otázku Vojtěch Kostiha. Tím ale uhodil hřebíček na hlavičku, protože je nezbytné si nejprve uvědomit, co všechno chceme realizovat a až posléze je možné bavit se o tom, zda půjde o výdaje „jen“ desítek milionů korun, nebo o podstatně závratnější sumy. Při plánování rozpočtu se proto vyplatí inspirovat se zkušenostmi ze západní Evropy. Z nich vyplývá, že z celkového rozpočtu na golfové hřiště by nějakých jedenáct procent činily náklady na výstavbu, přičemž až polovina z této částky připadá na design hřiště.

Nepodceňujte design hřiště

Klíčovou otázkou nejen pro fungování resortu, ale i pro možné budoucí prodeje areálu, je většinou design hřiště. Pokud se totiž design nepovede, nemusí přilákat dost hráčů a nestane se atraktivní položkou k nákupu pro další investory. I proto jsou dotazy na kluby o konkrétní investici do designu velmi citlivou záležitostí. A řada z nich v tuzemsku se vám s odpovědí na otázku, kolik vás hřiště stálo raději omluví. Jenže třeba Asociace amerických golfových hřišť (ASGCA) zveřejnila v roce 2018 rozsáhlou publikaci o výstavbě golfových hřišť, ke stažení je na webu asociace ve formátu PDF, jejíž součástí jsou i cenové kalkulace.

Dle nich může činit rozpočet na výstavbu hřiště až necelých 850 tisíc dolarů (20,4 milionu korun), ale také až třeba 11,2 milionu dolarů (necelých 270 milionů korun). A proč je design tak důležitý? Na to jednoduše odpovídá společnost HMG Golf & Leisure. Ta se totiž na svém webu pochlubila zprávou, že během posledních dvanácti měsíců dokázala uskutečnit transakce s golfovými resorty v hodnotě 40 milionů liber (1,3 miliardy korun). Zbytek, tedy 89 procent, by pak posloužil na konzultace, práci inženýrů a také povolení, která kromě peněz stojí i čas. Pokud by celková doba od počáteční realizace hřiště až po jeho otevření činila čtyři roky (což je v tuzemsku téměř nedosažitelné), pak by dobrou polovinu z tohoto času zabrala přípravná fáze.

Nejvýraznějším rizikem při budování hřiště jsou tak pro investora pochopitelně peníze. Zrovna u golfového hřiště je docela lehké si představit, že se situace zvrtne a částka poputuje do jiných výšin, než se původně očekávalo. A to navzdory skutečnosti, že golfové hřiště lze postavit i na místech nedokonalých, která jsou třeba pro tenis krajně nevyhovující, protože golf na rozdíl od „bílého sportu“ do jisté míry připouští zvlněnou krajinu, mokřinu nebo „kameniště” – po určitých úpravách, přirozeně. Kolikrát tak může posloužit černá skládka nebo podobně opomíjené místo, což může investorovi pomoct rychleji vyřídit potřebná povolení k výstavbě a nakonec to ještě poslouží dobré věci a estetice okolí.

Sázka do loterie? Může se vyplatit

Rizikem pro potenciální investory v tuzemsku je kromě zajištění peněz i to, že se stavy golfistů téměř nezvyšují. Nová hřiště, ale ani ta postavená, tak nemusejí mít zaručen dostatečný počet zájemců na to, aby se jim vložené peníze zhodnotily. Podle zkušeností online poradenské společnosti RICS, jejíž program, označený jako „Isurv” a který dokáže prostřednictvím sítě jejích specialistů ocenit jakýkoliv projekt a následně jej prodat nebo zvýšit jeho prodejní cenu, je právě otázka návratnosti investovaného kapitálu jednou z nejkritičtějších. Firma proto hned na začátku celého procesu přemýšlení o tom, zda hřiště postavit či ne, upozorňuje na to, že při stanovení nákladů na výstavbu je nutné si nejdřív zjistit, jak snadno půjde areál prodat dalším zájemcům.

Reklama

Líbil se Vám článek?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn

Jedna odpověď

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

PřihlaSte se k odběru našeho newsletteru